- Литературознанието: предмет, задачи, проблематика
- Антични теории за изкуството І. Платон
- Антични теории за изкуството ІІ. Аристотел
- Литературата и елементите на комуникацията.
- Категорията „Автор” І.
- Категорията „Автор” ІІ.
- Психоанализа І. Фройд, Юнг.
- Реторика.
- Наратология.
- Стихознание.
- Категорията „Читател”
- Психоанализа ІІ. Ж. Лакан, Н.Холанд.
- Разбирания за въображението.
- Фикция и фикционалност.
- Жанрова теория.
- Феминизъм, джендър изследвания, постколониални изследвания.
- Теория на мимезиса І (Платон)
- Теория на мимезиса ІІ (Ауербах, Рикьор)
- Литературата и другите изкуства (Лесинг)
- Руски формализъм (Шкловски, Ейхенбаум)
- Херменевтика и рецептивна естетика (Гадамер, Яус)
- Структурализъм и семиотика (Барт, Тодоров, Женет)
- Постструктурализъм (Фуко, Дельоз и Гатари)
- Деконструкция (Дерида, Де Ман)
- Културни и постколониални изследвания (Саид)
Увод в литературознанието
РАЗШИРЕН КОНСПЕКТ
- Литературознанието: предмет, задачи, проблематика. История,, критика, теория. Проблем при дефинирането на предмета. Литературата като сбор от „семейни прилики”. Фикционален и дикционален модус на литературата (по Ж.Женет: конститутивен и условен критерий; тематичен и рематичен режим).
- Антични теории за изкуството І. Платон. Мит за пещерата и схващане за идеалната държава. Дидактически аргумент срещу поезията (кн.2,3). Онтологически аргумент срещу поезията (кн.10). Мимезис и диегезис. Епосът като среден род.
- Антични теории за изкуството ІІ. Аристотел. Обобщено разбиране за мимезис. Естествени причини за възникването на поезията. Представяне срещу подражание. Преосмисляне на отношението мимезис-диегезис. Разпределение на жанровете и изключване на лириката. Фабула (митос). Веорятното и необходимото. Поезия срещу история; възможното.
- Литературата и елементите на комуникацията. Трите семантични функции на Бюлер (представяне, израз, повик). Шестте елемента на Якобсон и съответстващите им функции. Усложнения при прилагането им върху литературната материя.
- Категорията „Автор” І. Древни разбирания за автор, двойката герой-поет. Спорът на древните и модерните от края на ХVІІ век. Принцип на подражанието и принцип на въображението. Разбиране за гений (Кантово схващане).От романтизъм към позитивизъм. Психобиографична критика. Новата критика и „заблудата на намерението”. „Смъртта на автора” на Р.Барт.
- Категорията „Автор” ІІ. Имплицираният автор на У.Бут. Хирш и парадоксите на перспективизма. Генеалогическото виждане на М.Фуко: авторът като функция. Автор и дискурс (Маркс, Ницше, Фройд). Автор и автотекстуалност при Радосвет Коларов.
- Психоанализа І. Фройд, Юнг. Психологията на литературата според Уорън и Уелек. Фройд: Първа и втора топика; мехаизъм на изтласкването; динамически и икономически аспект на психичния живот; сублимация; литературата като предварително удоволствие; принципи на удоволствието и реалността; сексуален и разрушителен нагон. Юнг: колективното несъзнавано срещу индивидуалното несъзнавано; архетипи (напр. Анима и Анимус, Сянката и др.) Психическо и визионерско творчество; индивидуални и неиндивидуални елементи.
- Реторика. Старата реторика: възникване; място в тривиума; части. Специфика на Inventio. Извън-технически и технически елементи. Логически и емоционален път за убеждаване. Екзамплум и ентимема. Elocutio. Традиционно разграничаване между фигури и тропи; между фигури на мисълта и фигури на речта. Редуциране на фигурите до метафора и метонимия при Якобсон, основания. Съвременната реторика (група μ, Х.Плат): метаболизми и изотопични фигури. Реторика идеконструкция: Пол де Ман „Семиология и реторика”.
- Наратология. Руски формализъм: фабула/ сюжет; сказ (Ейхенбаум); „Морфология на приказката” и функциите на Вл.Проп. Структуралистка наратология. Р.Барт „Увод в структурния анализ на разказа”. Типове отношения (дистрибутивни, интегративни). Нива на описание (функции, действия, повествуване). Ядра и катализи при дистрибутивните функции; същински индекси и информанти при индексите. Секвенция. Система на разказа: дисторсия, изотопия. Гремас: актанти; модалности на разказа; семиотически квадрат на Гремас. Визии на повествованието при Цв.Тодоров. Категории на Женет (глас, честота, модалност (дистанция, фокализация), ред, скорост).
- Стихознание. Видове стихосложение: метрическо, силабическо, тоническо, силаботоническо. Силабическо стихосложение в българските народни песни. Минимално изискване за рима. Анакруза. Видове клаузули. Основни стъпки (хорей, ямб, дактил, амфибрахий, анапест). Стабилност на неударената сричка. Видове строфи. Бял стих, свободен стих.
- Категорията „Читател”. Новата критика и афективната заблуда. Теории на читателския ответ: Рифатер, Дж.Кълър, Фиш (афективна стилистика; интерпретативна общност). Елементарна феноменология на четенето. Роман Ингарден и пластовете на литературната творба; неопределеностите на схематичното ниво. Констанцка школа: Х.Р.Яус и В.Изер. Хоризонт на очакването. История и литературен опит. Изер и актът на четене: репертоар и стратегия (преден план и фон; тема и хоризонт); имплицирания читател и скитащата гледна точка; празноти, отрицания, негативности. Интертекстуалността и читателят.
- Психоанализа ІІ. Лакан: огледалната фаза, триадата реално-символно-въображаемо; конституиране на субекта и обектът малко а; веригата на означаващите, точките на захващане, функция на фалоса; Хамлет като текст; „Откраднатото писмо” на Е.А.По. Нормън Холанд и психоаналитичната теория за читателя. Идентичностна тема. Индивид и творба през корелацията тема-вариации. Механизмът DEFT (защити, фантазми, трансформации).
- Разбирания за въображението. Репродуктивното и продуктивно въображение преди Кант и при Кант. Ейкастично и фантастично въображение; обратът при Пико дела Мирандола. Въображението при романтиците. Радикалното въображение: гещалт теории; Хайдегеровата интерпретация на Кантовата Първа критика, Касториадис, когнитивно препотвърждаване. Феноменологии на въображението: Хусерл, Сартр, Ришир. Систематизация през В. фон Хумболт.
- Фикция и фикционалност. Подемане на Аристотел. Схващания през късната Античност и Средновековието (истина, действителност, фикция). Философско опростяване на идеята за фикция през Новото време. Дж.Бентам: фикция и език. Х. Вайхингер и „като че ли”. Кете Хамбургер: „като-структурата”; реални и фиктивни Аз-начала; фикционална времевост. В. Изер: фиктивно, въображаемо, реално; фикционализиращи актове. Фикция и рчви актове (Дж. Сърл и Ж. Женет).
- Жанрова теория. Проблемът за лириката. Боало и неговото „Поетическо изкуство”. Спорът между абат Батьо и Йохан Адолф Шлегел. Жанровете между обективното и субективното; между миналото, настоящето и бъдещето. Критиката на Бенедето Кроче. Кръг на Юлиус Петерсен. Решение на Е. Щайгер. Опитът на Нортръп Фрай и критиката към него от Цветан Тодоров. Епос и роман, теория на романа на Бахтин. Епически, драматически и лирически видове. Жанрове, типове, модуси при Ж. Женет. Критерии за жанрово определяне на Х. Р. Яус.
- Феминизъм, джендър изследвания, постколониални изследвания. Символично и семиотично. Трите времена на жените според Юлия Кръстева. Понятието за „женско писане” на Елен Сиксу. Перформативност на социалния пол. Ориентализмът на Е. Саид и въпросът за другия. Хоми Баба, Спивак и проговарянето на безгласните. Конструиране и трансформиране на канона.
- 17. Теория на мимезиса I.
- Платон, „Държавата“, 7 глава („Сенките и пещерата“)
- Платон, „Държавата“, 10 глава.
- Теория на мимезиса II.
- Е. Ауербах, “Белегът на Одисей“
- П. Рикьор, „Едно подемане на Поетиката на Аристотел“
- Граници между литературата и другите изкуства.
- Г. Е. Лесинг „Лаокоон, или за границите на живописта и поезията“
- Растко Мочник, „Засрещания: истории, преходи, вярвания“
- Руски формализъм.
- Шкловски „Изкуството като похват“
- Ейхенбаум „Как е направен разказът „Шинел“ на Гогол“.
- Рецептивна естетика.
- Яус „Литературната история като провокация към литературознанието“
- Гадамер „Истина и метод“ (откъс)
- Стуктурализъм и семиотика.
- Р. Барт „Елементи на семиологията“
- Р. Барт „Увод в структурния анализ на разказа“
- Цв. Тодоров „Граматика на разказа. Повествователни трансформации“.
- Ж. Женет „Структурализъм и литературна критика“
- Постструктурализъм.
- М. Фуко, „За другите пространства“.
- Ж. Дельоз и Ф. Гатари, „Ризома“
- Деконструкция.
- Пол Де Ман „Семиология и реторика“
- Дерида „Структурата, знакът и играта в дискурса на хуманитарните науки“
- Културни и постколониални изследвания.
- Е. Саид „Ориентализмът“ /откъс/
Увод в литературознанието
Англицистика и американистика 2014-2015
редовно обучение
Задължителна библоиграфия:
Аристотел, За поетическото изкуство, прев. Ал. Ничев, София: Софи-Р, 1993
Ауербах, Ерих, „Белегът на Одисей”, прев. Б.Атанасов, В: Традиция. Литература. Действителност., съст. Богдан Богданов, София: Наука и изкуство, 1984, с.19-42.
Барт, Ролан, „Старата реторика”, В: Разделението на езиците, съст. и прев. Ст. Атанасов, София: Наука и изкуство, 1995, с.129-192.
Барт, Ролан, „Смъртта на автора”, http://www.litclub.com/library/kritika/bart/dead.html
Барт, Ролан, „Съвременният мит”, В: Въображението на знака, София: Народна култура, 1991, с. 43-93.
Барт, Р. “Предговор към “Критически есета” В: “Въображението на знака”, София, 1991, с. 329-340
Барт, Ролан, „Увод в структурния анализ на разказа”, В: Въображението на знака, София: Народна култура, 1991, с.358-398.
Барт, Ролан, „Елементи на семиологията”, достъпен на http://semkata.net/?cat=14
Бахтин, Михаил, „Епос и роман”, В: Въпроси на литературата и естетиката, София: Народна култура, 1983.
Боало, Поетическото изкуство, прев. П. Симов, София: Наука и изкуство, 1983.
Гадамер, Ханс-Георг, „Логиката на въпроса и отговора”, В: Истина и метод, прев. Д. Денков, София: Наука и изкуство, 1997, с.510-523.
Гадамер, Ханс-Георг, „Текст и интерпретация”, В: сп.Литературата, кн.1, 1994, с.23-50.
Георгиев, Никола, Анализ на лирическата творба, София: Просвета, 1994.
Дельоз, Жил и Феликс Гатари, „Ризома”, В: Хиляда плоскости, прев. А. Колева, София: Критика и хуманизъм, 2009, с. 7-39.
де Ман, Пол, „Семиология и реторика”, В: Алегории на четенето, прев. Д. Камбуров, София:КХ, 2001, с.15-34.
де Ман, Пол, „Съпротивата срещу теорията”, прев. Р. Маргаритова, В: сп. Литературна мисъл, 3/1994, с.60-76.
Дерида, Жак, „Структурата, знакът и играта в дискурса на хуманитарните науки”, В: Писмеността и различието, прев. Т. Батулева, София: Наука и изкуство, 1998, с.408-429.
Дерида, Жак, „Подпис. Събитие. Контекст”, В: сп. Литературна мисъл, 5/ 1993, с.123-150.
Женет, Жерар, „Фикция и дикция”, В: Фикция и дикция, (ръкопис на превода)
Женет, Жерар, „Структурализъм и литературна критика”, В: Фигури, прев. М.Янакиева, София: Фигура, 2001, с.68-87
Изер, Волфганг, „Рецептивната теория”, прев. Д.Камбуров, В: сб. Четенето в епохата на медии, компютри и Интернет. София: Фигура, 2003, с.27-45.
Коларов, Радосвет, „Авторът post mortem”, В: Повторение и сътворение. Поетика на автотекстуалността, София: Просвета, 2009, с. 10-32.
Коларов, Радосвет, „Творба и творчество”, В: Повторение и сътворение. Поетика на автотекстуалността, София: Просвета, 2009, с. 33-44
Кръстева, Юлия, „Времето на жените”, В: сб. Времето на жените, София: Унив. издателство „Св. Кл. Охридски”, 1997, с.16-40.
Кьосев, Александър, „Четенето във всекидневния свят: смяна на кадъра”, В: сб. Общуване с текста, съст. А.Ангелов и Ал. Кьосев, София: Унив. издателство „Св. Кл. Охридски”, 1992, с.69-100.
Лесинг, Г.Е., Лаокоон или за границите на живописта и поезията, прев. И. Атанасов, София: Наука и изкуство, 1978.
Мой, Торил, „Феминистко, женско, женствено”, прев. К.Мерджанска, В: сб. Времето на жените, София: Унив. издателство „Св. Кл. Охридски”, 1997, с.82-99.
Мочник, Растко, „Лаокоон или за границите на филмовото изкуство и поезията”, В: Засрещания: истории, преходи, вярвания, прев. Д. Камбуров, Г. Савов, София: Панорама, 2001, с. 221-241.
Николчина, Миглена, „Феминизмът в любовен ракурс”, В: сб. Времето на жените, София: Унив. издателство „Св. Кл. Охридски”, 1997, с.5-15.
Панова, Искра, Майстори на разказа, София: Народна просвета, 1988 (особ. с.5-54)
Платон, Държавата, В: Диалози, т.3, София, 1988 (кн.2, 3, 10 и началото на кн.7 – мита за пещерата)
Рикьор, Пол, „Едно подемане на Поетиката на Аристотел”, прев. А. Желев, В: Прочити, София: УИ „Св. Климент Охридски”, 1996, с. 67-80.
Саид, Едуард, Ориентализмът, прев. Л.Дуков, София: Кралица „Маб”, 1999, „Въведение” (с. 6-39), „География на въображението” (с.62-90), „Латентен и проявен ориентализъм” (с.248-279).
Сиксу, Елен, „Смехът на медуза”, прев. Кр. Кавалджиев, В: сб. Времето на жените, София: Унив. издателство „Св. Кл. Охридски”, 1997, с.166-188.
Тодоров, Цветан, „Граматика на разказа”, В: Поетика на прозата, прев. Албена Стамболова, София: ЛИК, 2004, с.52-64
Тодоров, Цветан, „Литературните жанрове”, В: Въведение във фантастичната литература, прев. К. Кавалджиев, София: СемаРШ, 2009, с.7-23.
Тодорив, Цветан, „Повествованието като процес на изразяване”, прев. Г.Дачева, В: сп. Литературата, кн.2, 1994, с.33-43.
Успенски, Борис, „Поетика на композицията”, Семиотика на изкуството, т. 1, Прев.Е. Трендафилова, София: Клитика и хуманизъм, 1992, с.13-162.
Фиш, Стенли, „Има ли текст в този клас”, прев. С.Христова, В: сп. Литературна мисъл, 3/1994, с.77-88.
Фройд, Зигмунд, „Връзката на поета с фантазирането” В: З. Фройд, Фантазии и сънища/ В. Йенсен, Градива, прев. Н. Михайлова, София: Екслибрис, с.108-120.
Фройд, Зигмунд, „Трудове по метахсихология” и „Аз и То”, В: Отвъд принципа на удоволствието, прев. М. Дилова, София: Наука и изкуство, 1992, с.39-97, 159-197.
Фройд, З. “Ужасяващото”, В: “Естетика, изкуство, литература”, София, 1991, с. 501-528
Фуко, Мишел, „Що е автор”, прев. Вл. Градев, В: История на книгата. Книгата в историята, съст. А.Гергова и Кр. Даскалова, София: Унив. изддателство „Св.Кл.Охридски”, 2001, с.241-257.
Фуко, Мишел, „За другите пространства”, Литературен вестник, бр.13 от 02.04.2003. Достъпен на http://slovo.bg/litvestnik/index.php?ar=1055
Хирш, Ерик Доналд, „Парадоксите на перспективизма”, В: сп. Литературата, кн.1, 1994, с.74-88.
Хирш, Ерик Доналд, „Трите измерения на херменевтиката”, В: сп. Литературата, кн.1, 1994, с.89-95.
Христов, Тодор, „Фикционалността”, В: Литературността, София: Алтера, 2009, с.170-233.
Шкловски, Виктор, „Изкуството като похват”, прев. Д. Чавдарова, В: ОПОЯЗ, Шумен,: Унив.издателство „Константин Преславски”, 1996, с.14-28.
Юнг, Карл Густав, „Психология и поезия”, прев. Л. Андреева, В: Психоанализа и литература, съст. М. Кирова, София: Унив. издателство „Св. Кл. Охридски”, 1995, с.92-114.
Янакиев, Мирослав, Българско стихознание, София, 1960. Доспъпен на http://miryan.org/biblio.html
Яус, Ханс-Роберт, „Литературната история като провокация към литературознанието”, прев. М. Разбойникова-Фратева, В: Исторически опит и литературна херменевтика, съст. А.Ангелов, София: Унив. издателство „Св.Кл. Охридски”, с.27-87.
Яус, Х.-Р. “Теория на жанровете и литературата на средновековието”, София, 1998, с. 165-209
Препоръчителна библоиграфия:
Аристотел, Реторика, прев. Ал. Ничев, София: Софи-Р, 1993
Арнаудов, Михаил, Психология на литературното творчество, София: Захари Стоянов, 2008.
Башлар, Гастон, Поетика на пространството, София: Народна култура, 1988.
Бланшо, Морис, Литературното пространство, прев. В. Антонова, София:ЛИК, 2000.
Бланшо, Морис, „Езикът на фикцията”, прев. Е. Йорданова, В: Литературен вестник, 3-9.10.2007, бр.31.
Георгиев, Никола, Мнения и съмнения, София: Литературен вестник, 1999.
Георгиев, Никола, Тревожно литературознание, София: Просвета, 2006.
Златанов, Благовест, Интенция и смисъл на стиховия текст, София: Критика, 2002.
Игълтън, Тери, Теория на литературата, прев. Р.Руменова, София: Унив.издателство „Св.Кл.Охридски”, 2001.
Камбуров, Димитър, „Хаджи Димитър, между сърце и рацио”, София: Просвета, 2004, с.88-137.
Камбуров, Димитър, „Канон-ефектът”, В: Българският канон?, София: Изд.къща „Ал. Панов”, 1998, с.195-232.
Кант, Имануел, Критика на способността за съждение, прев. Цеко Торбов, София: БАН, 1993, §§46-52, с.198-220.
Квинтилиан, Обучението на оратора, прев. Макарий Порталски, София: СОФИ-Р, 1999
Кьосев, Александър, „Списъци на отсъстващото” и „Анти-Камбуров”, В: Българският канон?, София: Изд.къща „Ал. Панов”, 1998, с.5-49, 233-271.
Лакан, Жак, „Семинарът за „Откраднатото писмо”, В: сп. Език и литература, 1/ 1998, с.17-37.Общуване с текста, съст. А.Ангелов и Ал. Кьосев, София: Унив. издателство „Св. Кл. Охридски”, 1992
ОПОЯЗ, Шумен,: Унив.издателство „Константин Преславски”, 1996
Панчева, Евгения, Амелия Личева и Миряна Янакиева, Теория на литературата от Платон до постмодернизма, София: Колибри, 2005.
Платон, „Йон”, В: Диалози, т.1, София, 1979.
Проп, Владимир, Морфология на приказката, София: Захари Стоянов, 2001.
Сартр, Жан-Пол, „Какво е литературата”, В: Ситуации 1. Литературна теория и критика, прев. Т. Батулева, Плевен: ЕА, 1996, с. 33-253.
Стефанов, Валери, Литературната институция, София: Анубис, 1995
Тодоров, Цветан, Поетика на прозата, прев. Албена Стамболова, София: ЛИК, 2004
Тодоров, Цветан, Семиотика, реторика, стилистика, София: Сема-РШ, 2000
Фрай, Нортръп, Анатомия на критиката, София: Наука и изкуство, 1986.
Хайдегер, Мартин, Битие и време, прев.Димитър Зашев, София: „Марин Дринов”, 2005.
Хайдегер, Мартин, Кант и проблемът за метафизиката, прев.Любомир Милчев, София: Анубис, 1997.
Хусерл, Едмунд, „Парижки доклади”, В: Увод във феноменологията, прев. Пл. Градинаров, София: Евразия, 1996, с. 105-142.
Adorno, Theodor W., Negative Dialectik, Frankfurt am Mein: Suhrkamp Verlag, 1966.
Auerbach, Erich, Mimesis, Berne, 1946.
Bentham, Jeremy, The Theory of Fictions, Paterson, New Jersey, Littlefield, Adams&Co, 1959
Booth, Wayne C., The Rhetoric of Fiction, Chicago: University of Chicago Press, 1961., ch.1,2&3.
Bühler, Karl, Sprachtheorie. Die Darstellungsfunktion der Sprache, Frankfurt: Ullstein, 1965
Culler, Jonathan, “Literary Competence”, In: Reader-Response Criticism, ed. J. Tompkins, Baltimore: The John Hopkins University Press, 1980, pp. 101-117.
Curtius, Ernst Robert, European Literature and the Latin Middle Ages, trans. W. Trask, Princeton: Princeton University Press, 1973.
Fish, Stanley, Is There A Text In This Class?, Cambridge: Harvard University Press, 1980
Genette, Gérard, « Discours du récit », In : Figures III, Paris : Seuil, 1972, pp. 67-273.
Genette, Gérard, Introduction à l’architexte, Paris : Seuil, 1979.
Greimas, A.J., Du sens, Paris : Seuil, 1970.
Groupe μ, Rhétorique générale, Paris: Seuil, 1970.
Groupe μ, Rhétorique de la poésie, Paris: Seuil, 1990.
Hamburger, Käte, Die Logik der Dichtung, Stuttgart: Klett-Cotta, 1968.
Hirsch, E.D., Validity in Interpretation, New Haven: Yale University Press, 1967.
Holland, Norman, The Dynamics of Literary Response, New York: Norton&Co, 1975.
Holland, Norman, “Unity Identity Text Self”, In: Reader-Response Criticism, ed. J. Tompkins, Baltimore: The John Hopkins University Press, 1980, pp. 118-133.
Humboldt, Wilhelm von, “Über Goethes Hermann und Dorothea”, Werke in fünf Bänden, Bd.II, Schriften zur Altertumskunde und Ästhetik die Vasken, Stuttgart, J.G.Gotta’sche Buchhandlung, 1961, рр.125-356.
Ingarden, Roman, Das Literarische Kunstwerk, Tubingen: Max Niemeyer, 1965.
Iser, Wolfgang, The Act of Reading, Baltimore: The John Hopkins University Press, 1978.
Iser, Wolfgang, The Fictive and the Imaginary, Baltimore: The John Hopkins University Press, 1993.
Jakobson, Roman, “Closing Statements: Linguistics and Poetics”, In: The Stylistic Reader: From Jakobson to the Present, ed.J.-J. Weber, Hodder Arnold Publication, 1995
Riffaterre, Michael, “Describing Poetic Structures”, In: Reader-Response Criticism, ed. J. Tompkins, Baltimore: The John Hopkins University Press, 1980, pp. 26-40.
Spitzer, Leo, Linguistics and Literary History, New York: Russel& Russel, 1962.
Staiger, Emil, Basic Concepts of Poetics, trans. J. Hudson & L. Frank, Pennsylvania: The Pennsylvania State University Press, 1991.
Vaihinger, Hans, The Philosophy of ‘As if’. A System of the Theoretical, Practical and Religious Fictions of Mankind, прев. C.K.Ogden, London, Routledge & Kegan Paul, 1952 (1922)
Wellek, Réne & Austin Warren, Theory of Literature, Penguin Books, 1968 (1949)
Wimsatt, W.K., & Monroe Beardsley, “The Intentional Fallacy”, In: The Verbal Icon, Lexington: Univ. of Kentucky Press, 1967, pp. 3-18.
Wimsatt, W.K., & Monroe Beardsley, “The Affective Fallacy”, In: The Verbal Icon, Lexington: Univ. of Kentucky Press, 1967, pp. 20-39.